Met de hakken in het Zand!

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Confrontatie over innovatie.

De confrontatie laat niet lang op zich wachten. Rutten prikkelt de bouwers door uit verschillende invalshoeken een toekomstbeeld te schetsen voor de branche. Op een enkeling na bevestigt Bouwend Breda dat verandering ‘absoluut’ de enige constante is voor de tijd die ons rest. De ICT eist hierin onmiskenbaar een centrale rol voor zich op. Tegelijkertijd proberen de bouwers uit alle macht de horizon een paar jaar vooruit te schuiven. Met andere woorden: de hele wereld verandert, nou en of! Maar in onze branche duurt dat gewoon wat langer. Smart-industry? Niet in de komende vijf jaar. Oei, zelfkritisch vermogen. “Dames en heren, het enige waar de klant om vraagt”, waarschuwt Rutten, “is maximale waarde voor de beste prijs. Dat vraagt om een andere benadering. Het gaat niet meer om het proces, maar om het resultaat. Alles wat nu nog afwijkt van het plan, vergt veel extra reken- en tekenwerk. Dat verandert. Of u het prettig vindt of niet, standaardisatie is het toverwoord voor de toekomst.”

Betaalbaar maatwerk

Het wiel opnieuw uitvinden kost tijd. En ondanks serieuze twijfel uit de zaal is energieneutraal bouwen al een feit. Het duurt een tijdje voor het concept is gerijpt, maar als het zover is, levert het een enorme kostenbesparing op. Neem de gangbare prijs voor een nieuwbouwwoning zonder energierekening als voorbeeld. Van twee ton naar 80.000 euro in amper twintig jaar. Standaardisatie blijkt niet tot een saai geheel te leiden, maar levert juist betaalbaar maatwerk op. Een klein voorbeeld schetst de enorme verandering die bijna onopgemerkt plaatsvindt. De mobiele telefoon die iedereen bij zich draagt, bevat veel meer sensoren dan een splinternieuwe eengezinswoning die morgen wordt opgeleverd.

Omgekeerd ondernemen

Dit markeert een wezenlijk gegeven: de ontwerpfilosofie van de bouw is volledig gericht op de eenmalige vraag. “We zijn reactief, komen pas in actie als de klant ergens om vraagt. Bijvoorbeeld om sensoren in ramen. De vraag geldt dan als éénmalig. De oplossing is precies om die reden veel te duur. En wat doen we dan als de klant afhaakt? Denken dat er geen behoefte is.” Omgekeerd ondernemen, daar gaan we heen. Een vliegtuigmaatschappij die geen cent verdient aan vliegen en toch een interessant businessmodel heeft. Die manier van denken leidt tot initiatieven die een branche vooruit helpen. De producent van expansievaten voor de CV-installatie, werkt met open vizier mee aan de overbodigheid van zijn eigen product. Het verschil: vooruitgang niet als reden zien om de hakken in het zand te zetten. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Meer berichten

IMGL3829.jpg

15 JAAR VIA LATUS!

2019-09-06

Lees meer
IMG_0471 klein.jpg

GAST VAN BLASt!

2019-06-24

Lees meer
7aacf7d4-5cda-4949-b6f6-d88dab9fbf44.jpg

‘NIEUWE GOUDEN EEUW VOOR DE BOUW LONKT’

2019-04-15

Lees meer